2013.06.18. 10:38
Autóhitel - az egyik legrosszabb befektetés a világon
Bármikor, amikor hitelt veszel fel valamire, túlfizeted az árát. Aki hitelt adott neked, belőled tartja fenn önmagát.
A legrosszabb hitelek azok, amelyeket olyan dolgokra veszel fel, amelyeknek folyamatosan csökken az értékük. Az egyik legrosszabb befektetés az autóhitel, mind az új, mind a használt esetében. Ha ilyesmin gondolkodsz, alaposan mérlegeld a helyzetet. Még az is előfordulhat, hogy olyan csapdába kerülsz, amiből nem tudsz kimászni…
Az autónak olyan mértékben csökken az értéke, hogy egyszerűen nem éri meg hitelt felvenni rá, mert:
- Már néhány hónap elteltével annyiért sem fogod tudni eladni, amennyi hiteltartozás maradt rajta. Ma Magyarországon rengeteg ember ragadt bele ilyen kényszerhelyzetbe.
- Általában az embereknek, akik belevágnak a hitelbe, nincs tartalék készpénzük, amivel kikerülhetnéneka kedvezőtlen hitelből.
- Gyakran apró sérülések keletkeznek az autón, amelyek miatt tovább zuhan a használt autó értéke.
Mi lehet a megoldás?
- Akinek van havi 35 ezer forintja a hitelre, spóroljon egy évig, és vegyen egy 420 ezer forintos kisautót! “Na nee, azzal egy csomó baj lesz, mindig ki kell cserélni benne valamit!”
- A cserék messze nem fognak neked havi 35 ezer forintba kerülni, ha nem egy roncsot választasz.
- Ebben az árkategóriában hatalmas a választék, szánj rá elegendő időt, hogy megtaláld a legjobb választást!
Csak a számoknak hiszel?
1. eset
2002-t írunk, egy új -példának vett - Renault Thalia ára 2. 000.000 Ft.
Némi kezdőtőke befizetésével, és ötéves futamidővel az autóért kifizetett összeg óvatos becslés szerint is minimum 3.000.000 Ft. Az utóbbi egy-két évben pár apró dolgot is ki kellett cserélni. Ez összesen 3.050.000 Ft.
Ez az autó ma 800.000 Ft-ot ér.
A veszteségem 2.250.000 Ft, de igaz, hogy évekig egy új autót használtam, amivel semmi gondom nem volt. Bár néha idegeskedtem, hogy tudom-e majd fizetni a hitelt.
2. eset
2002-t írunk, egy működőképes, tízéves használt autó ára 500.000 Ft.
Tegyük fel, hogy átlagosan sikerült a választás, tehát voltak alkatrészek, amiket cserélni kellett. Mára az autó 16 éves, cserére szorul, a vételáron felül az esetenkénti cserék és javítás költségei közel ugyanennyire rúgtak. Összesen az autóért kiadott pénz 900.000 Ft.
Ez az autó ma 250.000 Ft-ot ér.
A veszteségem 650.000 Ft, de igaz, hogy évekig egy idősebb autót használtam, amivel néha azért meggyűlt a bajom. Viszont nem voltak álmatlan éjszakáim a hitel miatt, és az előző esethez képest megspóroltam 1.600.000 Ft-ot, amiből a mostani öregecske kisautóm mellé egy tisztességes, kétszer olyan értékes autót is lehet venni, mint amilyen azé az emberé most, aki korábban hitelből vett autót.
Persze mindenki döntse el, hogy mi a fontos számára. Számolgassatok, gondolkozzatok és csak azután döntsetek olyan kérdésekben, amik évekre meghatározzák az életeteket!
51 komment
Címkék: pénz Anyagiak
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2013.06.18. 12:08:44
Pobjeda elvtárs 2013.06.18. 12:10:46
Azonos kategóriájú és korú autót kéne összehasonlítani nem gondolod?
Megállapítottad hogy olcsóbban kapsz alpakka nyakláncot, mint arany nyakláncot.
Spanyolviasz.
Még csak jelenértéket sem számoltál.
Vírusbácsi 2013.06.18. 12:13:08
lyken 2013.06.18. 12:25:59
room_101 2013.06.18. 12:31:45
Don Quixote de la Ferko 2013.06.18. 12:32:43
Az autó alapból bukta. Ha ezt nem tudod belekalkulálni a költségvetésedbe, akkor járj busszal.
Az autó jóval többe kerül, mint az a havi 35 ezer, amit írtál. Főleg egy öreg "rom". Hiába hiszed, hogy jó állapotban van, minden autó elkezd 8-10 éves korában nyunyogni, oszt cseszheted a pénzedet, ha nem tudod otthon javítani, akkor a gatyád rámegy.
Kezdd el írni az autód minden költségét, akkor megtanulod, valójában mennyibe kerül.
Don Quixote de la Ferko 2013.06.18. 12:37:50
Leone_510 2013.06.18. 12:42:31
java786 2013.06.18. 12:44:07
Jól összemosol mindent.
Alapvetően már kevered azt a kérdést, hogy új autó vagy használt autó….
De ennyire gyenge a blog felhozatal, hogy egy ilyen kikerül a főoldalra?
laci_52 2013.06.18. 12:45:32
Nyilván jobban megéri használtat kp-ért venni, mint újat hitelre. A hitelen csak a bank gazdagodik.
Leone_510 2013.06.18. 12:47:57
java786 2013.06.18. 12:48:32
Némi kezdőtőke befizetésével, és ötéves futamidővel az autóért kifizetett összeg óvatos becslés szerint is minimum 3.000.000 Ft."
Ez, hogy jött ki? 2002 -ben még kellet kb. 30% -os önerő, így kb. 1.400.000 FT -ot veszel fel, ami helyett akkoriban nem kellet 2.400.000 -et visszafizetned....
igazi hős 2013.06.18. 12:52:29
1 milla a különbség, amiből lejön a 2 átíratás és a 3 kezdőszerviz (minimum 100 ezer), de rájön az árkülönbség kamata (ez is bő 100 ezres tétel 12 év alatt). Visszaosztva kiderül, hogy évi 50 ezerbe került nekem az új autó és az ismert előélet. Nem mondom, hogy kevés pénz, mindenki eldöntheti, hogy neki mennyit ér meg.
pucros 2013.06.18. 12:57:48
Pobjeda elvtárs 2013.06.18. 12:58:27
Nem feltétlenül van így.
2002 ben ha megvolt a pénzed 100% ban az autóra, és vettél 40% önrészre euro alapon hitelre vagy leasingben egy autót (Nem OTP-nél!!!) 4 éves futamidőre (autót nem veszünk hosszabbra), a maradékot pedig befektetted forintban, akkor gyakorlatilag ott voltál mintha KP-ért vetted volna meg, sőt kicsit még spóroltál is. De folyamatosan rendelkezésre állt egy nagyobb összeg mint tartalék ha véletlenül kellett volna valamire.
Ez ma is így lenne ha az idióták miatt nem tiltották volna be a deviza hitelezést.
lavór 2013.06.18. 13:08:42
szöllősi 2013.06.18. 13:09:57
Grgabácsi 2013.06.18. 13:22:36
De nézzük a másik oldalt, az öregautósat. Van egy 16 éves autóm, meglehetősen tucatmodell, alapmotorizáltsággal és felszereltséggel. Értéke mintegy 200-250 ezer forint. Épp a minap lakatoltattam ki és fényeztettem a javított elemeket, ez fusiban, baráti (avagy inkább kollegiális) alapon volt kb. 56 ezremben. Azaz a kocsi értékének bizony már egy jelentős része. És egy ilyen idős autónál már igencsak meg kell gondolni, hogy mennyit költesz "szépészeti" dolgokra, mert gazdaságilag nem biztos, hogy megéri. A gépészet nem kérdés, bár akkoriban, amikor az autó készült, még nem volt divat az alsó-középkategóriás autókat túlbonyolítani, szögegyszerű, gombokért fenntartható mechanikáról van szó.
Mellesleg érdekes lesz tíz év múlva a használtpiac a dízelekkel, amelyeknél egy kettőstömegű lendkerék vagy a nagynyomású szivattyú letérdelése akár gtk is lehet...
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.06.18. 13:24:51
így egyből stimmelnek is a használtautó értékek.
rcfan 2013.06.18. 13:38:59
Hiába tűnik jó "üzletnek" ma a hitelből vásárlás, ha végigszámolod 10 év távlatában, tuti csúnyán rábaszol. A gödör mélyéről így SOHA sem fogsz kijjebb mászni. Mindig az ruppótlanok sorában maradsz.
Ha pedig van lóvéd, akkor meg azért ne gondolkozz hitelben. Vedd meg KP-ért.
A hitel alapjában véve a vállalkozásoknak frankó olyan esetben, amikor át tud például olyat hidalni, hogy bele kell tolni X millió forintért anyagot a termékbe, de csak hónapok múlva, az átadás után kapja meg a 2X lóvét.
Ebből a különbözetből pedig kijön a kamat is és még marad is NYERESÉG.
Hitel nélkül viszont nem tudta volna beletolni arra a pár hónapra a többtízmilliós árban levő anyagot, stb.
Waddafakk 2013.06.18. 13:39:26
Nem rég vettem új autót, kifizettem több, mint a 60%-át helyben, és bár ki tudtam volna fizetni a maradékot is, de nem tettem, inkább a hitelt választottam. Így megmaradt a 40% tartaléknak, ha történne valami, monjuk egy hirtelen és váratlan kiadás. Ha azonban a megmaradt pénz ezt a kiadást nem fedezi, akkor még mindig bele tudom tenni a maradék 40%-ot, no meg a hitel kamatát (évi 2,99% -nem, nem Magyarországról van szó), és eladom az autót az eredeti ár 80%-ért (ennél többért megy a legolcsóbb belôle használtan a neten).
A lényeg, hogy így a hitelt nem arra használtam, hogy olyat vegyek, amit nem engedhetek meg magamnak, hanem arra, hogy maradjon pénzem váratlan kiadásokra. Ezért a biztonságért fizetek rá az autó eredeti árára még kb 200.000 Forintot három év alatt. Nekem ennyit megér(t), hogy nyugodtan aludjak, így nem tartom olyan rossz befektetésnek.
A gond az, ha valaki azért vesz fel hitelt valamire, mert azt csak a jövôben engedhetné meg magának, hiszen sosem lehet tudni mit hoz a jövô (felmondás/csôd, betegség, stb). Ez hatványozottan igaz arra, ha valaki más devizában veszi fel a hitelt, mint amiben a fizetését kapja (HUF vs EUR/CHF).
Amúgy pedig a poszt analógiáját követve nem csak hitelre nem érdemes vásárolni semmi újat, hanem úgy általában sem, mert minden rohamosan veszít az értékébôl. Inkább mindenki valami régit vegyen olcsón (kb. ingyen), mert ott már nem nagyon van mit veszíteni rajta (és régen amúgy is minden jobb volt...). A posztnak szerintem így, ebben a formájában nem sok értelme van.
Grgabácsi 2013.06.18. 13:50:39
Btw. nem tudom hogy hol olvastam, de úgy rémlik, hogy a cikk írója szerint a vagyonunk legfeljebb 10-15%-a legyen az autónk értéke.
GrG 2013.06.18. 14:00:31
A régi Eu tagállamokban ez már nem annyira játszik, mert lakás minimum 2-300.000€ miközben az autó annyi mint itt.
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.06.18. 14:01:58
Összesen a 10 év alatt elmegy 4600e Ft, viszont az autó 10 évesen is eladható még 1 milla körül, tehát számoljunk az eredeti vételárral csak, mint veszteség. Ez 33e Ft havonta.
Ennyiért van egy olyan autóm, amihez 5-7 évig garantáltan nem kell hozzányúlni az olajcserén, fékbetéten kivül, és sosem hagy ott az út szélén.
Ráadásul azok az extrák benne vannak, amik manapság szükségesek (el.ablak, központi zár, automata klima, tolatóradar, kihangositó, multikormány), és a többi nem hiányzik (távolságtartó radar és társai).
Kis fogyasztású, benzines, tehát örök élet.
Ennek a 4 millának a fele elvesződne egy normálisabb használt autó esetén is, és akkor egyik 10 évesből ülsz át a másik 10 évesbe, havi 15-18e Ft "nyereségért".
Nekem ennyi pluszt megér az új autó, de szigorúan kápéra, vagy nagy önrészes, rövid futamidejű hitelre.
Void Bunkoid 2013.06.18. 14:03:32
Waddafakk 2013.06.18. 14:14:17
Nekem az új autó teljes ára az összes készpénz tartalékom 70%-a lett volna. Tehát ez nem felel meg az általad említett 10-15%-os elvárásnak. Igyekeztem azért úgy kalkulálni, hogy a vészforgatókönyv szerint is (dupla elbocsájtás) egy évig a jelenlegi életvitelt fenn tudjuk tartani a rendelkezésre álló anyagiakból (esetleg autó eladását is számba véve, de külsô segítség nélkül).
Szóval szerintem hitelt akkor érdemes felvenni, ha meg tudod oldalni a dolgot a hitel nélkül is. Így a hitel csak biztonságot ad, mert megmarad a kiváltott összeg tartaléknak arra az esetre, ha váratlan fordulatot vesz az életed. A hitel arra alkalmatlan, hogy megelôlegezz valamit, amire majd talán (évek múlva) lesz csak meg a pénzed, az is csak akkor, ha nem jön közbe semmi. Valami mindig közbejön...
Reszelő Aladár 2013.06.18. 14:16:21
efi 2013.06.18. 14:19:12
Nekik szólt ez a cikk.
@igazi hős:
"...veszek egy autót 3,5 misiért". Hitelről volt szó, hitelről. Ha valaki egyben ki tudja fizetni, az megint egy másik eset, bár temészetesen így sem éri meg.
Alapszabály egyébként is, hogy lakáson kívül SEMMIT nem veszünk hitelre.
2013.06.18. 14:30:36
Nettó baromság...
Don Quixote de la Ferko 2013.06.18. 14:41:33
"Mellesleg érdekes lesz tíz év múlva a használtpiac a dízelekkel, amelyeknél egy kettőstömegű lendkerék vagy a nagynyomású szivattyú letérdelése akár gtk is lehet."
És milyen hisztéria lesz majd akkor belőle.
Sokan azt hiszik (pl. a poszt toló is), hogy egy 10 éves autó milyen tuti vétel. Aztán mikor meg kell bontani a nagynyomású rendszereket, amihez még a szervizben sem igazán értenek, akkor kikerekedik a szemük a fél millás motorháztető kinyitáson, és még el sem kezdték sorolni a javítás költségeit.
Sajnos az autó is eljut a kommersz elektronika szintjére, javítani nem tudják, csak teljes részegységeket cserélni, és lassan a motor már részegységnek számít.
Ultrahangos Zsírbontás · http://mystica.hu 2013.06.18. 14:45:04
Don Quixote de la Ferko 2013.06.18. 14:47:03
Így van. Sokan nem számolnak.
Ha összeadom mennyibe van a hiteles autóm végtörlesztéssel, minden szarral együtt, akkor kikerekedik a szemem, de ha a végösszeget elosztom a tervezett 15-20 év használattal, akkor 25 ezer körül jön ki a havi költség, az meg messze alatta van a folyamatosan autót cserélgetők költségének.
Láttam már olyat, hogy a meglévő lakáshitel felét költötték 15 éves presztízsjárgányra, mert az szép, nagy, meg lehet jelenni vele a szomszéd előtt, de az eszükbe sem jutott, hogy a lakást előtörlesszék azzal a nem kevés összeggel, amiben a folyamatos autócserék kerültek.
Nem kell elfeledni, hogy sokan nem maguknak vesznek autót, hanem a szomszéd szemének.
igazi hős 2013.06.18. 15:02:26
fizetekmegegysort 2013.06.18. 15:05:32
Nem csak a 20 éves szinglik fejével kéne tudni gondolkozni...
porthosz 2013.06.18. 15:18:01
"de ha a végösszeget elosztom a tervezett 15-20 év használattal, akkor 25 ezer körül jön ki a havi költség, az meg messze alatta van a folyamatosan autót cserélgetők költségének."
Marhaság. Nekem egy 14 éves autóm van, 9 éves volt amikor megvettem, a kötelező dolgokon kivül (amit ugye egy új autónál is ugyanúgy meg kell ejteni csak többszöröséért) tudod mennyit költök éves szinten javitásra? Kb. 30 ezer forintot, ez évente kb. 2x 1 órás szerelést jelent.
Te meg (vagy akármelyik autóhiteles) kb. 1-2 hónap alatt fizetsz be ennyit csak hitelre... És a kocsid ugyanúgy elromolhat, garancia meg csak az első 3 évre van...
Mellesleg nem is értem mit értesz folyamatos autócsere alatt, attól hogy valaki használt autót vesz még nem fogja évenként cserélni.
A többség 5-8 éves használt autókat vesz és kb. 5-8 év után fogja cserélni, és ugye 5-8 éves használt autó csak úgy lehet hogy az új autó tulajdonosok 5-8 év után eladják az autóikat tehát te valójában egyetlen egy csereperiódust úszol meg, cserébe 3-4x annyit fizetsz ki mint aki használtautót vesz. Szóval szép dolog az önámítás, de szólok iszonyat nagy bukóval szállsz ki az új autóból, akárhogy is próbálod szépíteni.
Olyan apróságokról nem is beszélve, hogyha mondjuk egy szarvas totálkárossá töri a kocsit, akkor egy használtautós elbukja az 1 milliós autóját és vehet egy másikat újabb 1 millióért, rád meg egyből rádterheli a bank a hátralévő 2-3 milliót és se kocsi se pénz...
herk 2013.06.18. 15:26:49
Nuuk 2013.06.18. 15:29:07
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.06.18. 15:37:34
Nuuk 2013.06.18. 15:43:53
A második fele a kommentednek viszont kicsit kusza, egyrészt autója válogatja, azért egy jól kiválasztott 10 éves kocsival nem kell "állandóan a szervizbe szaladgálni" (lásd 1-2 fenti kommentet) másrészt többszázezer gyerek BKV-zik manapság, és valahogy mégis felnőnek, senki nem hal bele, ha egy hétig villamosozik. Az sem a legjobb dolog szerintem, ha valaki "több milkával" nagyobb hitelt vesz fel, mint amennyire szükséged van, mert a "ha ügyesen dolgoztatod, simán kitermeli a plusz költségeidet, és a tőkéd is megmarad" rész a science fiction kategória az átlag pénzügyi ismeretekkel rendelkező user számára, de végülis pár embernek összejöhet.
Don Quixote de la Ferko 2013.06.18. 16:35:20
Nem olvastál elég figyelmesen. Ki van csengetve az autóm.
Próbálkozz újra ezen nem éppen lényegtelen információ alapján.
Folyamatos autócsere alatt azt értem, ha a kis csoportunkban azt látom, hogy van akinek 6 év alatt 7 autója volt, és majdnem mindegyik új, akkor aztán végképp elgondolkodik az ember, hogy anno valamelyik zseni joggal kérdezte, hogy "normális", miközben nyögi a lakáshitelt még vagy tíz évig, pedig csak az autóira elköltött többletből bőven előtörleszthette volna a nagyját. Igaz, akkor egy 7 éves "rommal" vihetné haza a családot kis fatornyosába. Ez meg ugye nem nyerő, mert a szomszéd orbánfajtájú leszármazottnak meg ajudija van.
Szarvasos részhez ugyanaz. Nem voltál elég figyelmes, ezért beszélsz marhaságokat aminek köze nincs az én esetemhez.
fizetekmegegysort 2013.06.18. 16:51:03
A másik rész igaz, tényleg kusza, én valamiért a kp-s kontra hiteles új autó vásárt gondoltam...biztos a hőség...:))
Leone_510 2013.06.18. 16:51:30
igazi hős 2013.06.18. 16:51:52
Te háromszor cserélsz, míg én egyszer és azonos átlagkorú autónk van, így korrekt a költségeket összehasonlítani. Nekem alig van többe a 12 évnyi autózás: újat véve lesz kb 10 milla, középkorúakat cserélgetve sem lenne 9 alatt.
Nyilván jóval öregebb autókat vásárolva a különbség jóval nagyobb, de nem csak pénzben, hanem abban is amit kapsz érte. Hitegetheti magát az ember, hogy a piac a hülye, hogy egy autó milyen kevésre tart (én is ezt teszem, ezért veszek francia autókat), de általában nincs igaza.
Marty Mcfly 2013.06.18. 17:55:44
sieddie 2013.06.18. 18:06:41
1. Felveszem hitelt a verdára és családot hordozgatom, munkába járok vele stb. Mit vásároltam kiadásokat (szervíz, üzemanyag, adó stb)amit tovább terhel a kamat teher.
2. x millióból veszek egy verdát, amivel pénzt keresek árut/személyt szállítok, tovább adom lízingbe, külföldieknek adom bér autónak stb-stb.
Mire letelik a kölcsön megkeresem a verda árát tisztán.
3. 2 verziót alkalmazva nem egy verdát veszek, hanem kettőt ugyanannyiért 50% -os önerővel és kölcsön lejáratakor megkeresek vele 1,5 verdányi pénzt.Hülyeséget csináltam?
Hitelt
Ha bevételeim növelésére használom akkor jó, ha pedig kiadásaim növelésére akkor bevételeimet csökkentem vele.Ennyi, nem bonyolult dolog.